Després d’anys de repressió, pèrdua de
poder i total desprestigi per part del govern democràtic i republicà;
l’Església va esdevenir una de les forces més influents i legítimes al règim
franquista.
Aquesta fotografia ens mostra clarament
la ideologia catòlica durant el Franquisme. Si mirem detalladament aquesta
imatge, podem observar Franco envoltat de membres de la jerarquia catòlica.
Aquest retrat va tenir lloc l’any 1938 a la catedral de Santiago; fet que
demostra l’important paper que va començar a tenir l’Església quan el règim tradicionalista va anar guanyant
poder. El suport eclesiàstic va ser clau per elaborar una ideologia regida per
un ensenyament religiós i catòlic arreu de l’Estat. Un dels principals objectius inicials de la
dictadura va ser implantar la mentalitat catòlica i religiosa a tota la
població. Els actes públics, l’ensenyament, la propaganda i els mitjans de
comunicació inculcaven la importància de la religió. D’aquesta manera, el nou
govern dictatorial de Franco va mostrar el suport incondicional de l’Església i
es va auto definir com un Estat confessional catòlic.
Com a conseqüència de la constant
persecució religiosa a la zona republicana durant la Guerra Civil, l’Església
va proclamar el caràcter de “cruzada” de la guerra i va esdevenir una destacada
apologista del franquisme. L’Església, a canvi d’aquest suport incondicional
cap al nou govern franquista, va obtenir un finançament públic molt generós, el
control pràcticament total del sistema educatiu i el predomini de la moral i
dels valors catòlics en el conjunt de la societat espanyola. L’any 1939 es va
reinstaurar el pressupost de culte i clero.
Aquest cartell publicitari és una altra
mostra clara de l’importantíssim paper de l’Església durant els anys de glòria
franquista. En primer lloc podem distingir una gran creu catòlica que conté el
missatge de “CRUZADA” i, en segon pla, observem el dibuix del món amb Espanya
al centre i altra creu catòlica a sobre. A sota d’aquest dibuix hi ha mostrat
un text que diu “ESPAÑA ORIENTADORA ESPIRITUAL DEL MUNDO”. Aquesta font és una
imatge de propaganda de l’època, on es volia destacar el paper de l’Església a
l’Estat. La intenció del règim era inculcar una mentalitat espiritual i
religiosa a tota la població. Aquesta fotografia ens mostra el caràcter
religiós exposat per part de tots els mitjans de comunicació de l’Estat, per
part de l’ensenyament i per part del govern. Així doncs, gràcies a propaganda
com la que es mostra en aquesta imatge, la dictadura franquista va aconseguir
implantar una ideologia religiosa i, per altra banda, l’Església va recuperar
tots els béns, el poder i el prestigi que havia perdut durant l’època
republicana.
El nou govern franquista va establir una
sèrie de lleis polítiques fonamentals per tal d’organitzar jurídicament l’Estat
espanyol. Aquest procés va tenir una llarga transcendència, ja que es va
iniciar en plena Guerra Civil i no va concloure fins l’any 1966 amb la Llei
Orgànica de l’Estat.
L’any 1945 es va promulgar el Fuero de
los españoles, una primera llei fonamental amb una clara inspiració feixista,
on s’establien els drets, les llibertats i els deures dels espanyols. Era més
un recurs retòric d’un règim autoritari que no pas una norma dels drets, ja que
era el propi Estat (controlat pel cap d’Estat i per un partit únic al seu
servei), qui havia de vetllar pel compliment de la llei.
Aquest document extret de l’Hemeroteca La
Vanguardia explica l’aprovació del Fuero de los Españoles l’any 1945. Tal i com
ens mostra el discurs del senyor Bilbao, el Fuero de los españoles, és
considerada una afirmació rotunda d’una doctrina salvadora que proclama la
llibertat com un atribut sagrat de l’home i l’anhel suprem del poble. Aquesta
llei mostra exposa, entre moltes altres coses, el dret i deure espanyol a
seguir la religió catòlica i donar suport a l’Església en tot moment.
Aquesta imatge representa el pacte entre
Franco i l’Església Catòlica l’any 1953. Com podem observar, trobem en primer
lloc Franco parlant amb el Papa Pio XII i, entre ells, se situen els membres
més importants tant de l’exèrcit com de l’Església.
L’any 1953 el règim franquista va passar definitivament a
ser reconegut internacionalment gràcies a la signatura dels acords amb Estats
Units i el concordat amb la Santa Seu. Franco tindria la possibilitat de
participar en el nomenament dels bisbes i seria reconegut canvi de
l’establiment de la confessionalitat de l’Estat i una considerable sèrie de
privilegis per a l’Església Catòlica. D’aquesta manera, el règim franquista es
va assegurar el control del nomenament dels bisbes i el suport ideològic de
l’Església Catòlica, al mateix temps que aquesta rebia importants privilegis
legals, polítics, econòmics i fiscals. Les concessions a l’Església més
rellevants van ser: consagrar la unitat religiosa, atorgar als ordes religiosos
un estatut jurídic, reservar una important dotació econòmica per al clergat i
admetre la competència de l'Església en les causes matrimonials.
En aquesta fotografia podem observar la moneda de l’època,
amb el rostre del Generalíssim Franco al centre i acompanyat del següent
missatge: “Francisco Franco Caudillo de España por la gracia de Dios”. Aquest
text és un clar exemple de la ideologia catòlica del moment, i de la important
tendència religiosa del règim franquista.
Durant l’època de dictadura franquista, va haver dues
organitzacions eclesiàstiques que formaven part del consell de ministres i que
van tenir un paper molt destacat: ACNP (Asociación Católica Nacional
Propagandista) i OPUS DEI (classes benestants, molt riques). Aquests van ocupar
posicions al CSIC (Centro Superior de Investigación Científica).
Aquest document és una publicació de la Vanguardia de l’any
1969. És un anunci publicitari on s’exposa la venta de llibres religiosos. El
primer és escrit pel fundador de l’OPUS DEI. Aquest tipus de publicitat era
típica de l’època franquista on es feia constant propaganda d’actes i elements
religiosos.
L’OPUS DEI era una institució de l’Església Catòlica
fundada l’any 1928 a Madrid per José María Escrivá de Balaguer. Estava
constituït per un prelat amb el seu propi clergat i els laics (homes i dones,
casats i solters, de diverses condicions socials) que, per vocació divina, s’incorporaven
lliurement a la prelatura. El principal objectiu d’aquesta constitució fou
difondre una ideologia i una presa de consciència de la crida universal a la
santedat i a l’apostolat, en l’exèrcit de treball professional ordinari. D’aquesta
organització sortiren els tecnòcrates (que van canviar la vida econòmica de l’Estat).
Aquests van ocupar alts càrrecs en l’Administració franquista i van intentar
aplicar els principis d’eficàcia i productivitat propis de les empreses
capitalistes a la política.
Un tecnòcrata era un funcionari amb una destacada
preparació tècnica, que exercia un càrrec públic i situava l’eficàcia per sobre
d’altres factors polítics, socials, econòmics o ideològics. El govern
tecnocràtic va suposar el desenvolupament d’un nou model d’organització
política i social, mitjançant el qual la gestió pública estava en mans de
tècnics professionals en les diverses matèries i àmbits. Aquests tenien un
lligam directe amb l’Església, ja que molts d’ells formaven part de l’OPUS DEI.
Aquesta publicació de La Vanguardia és un document on s’explica
l’atorgació d’un títol al pare Escrivà de Balaguer (fundador de l’OPUS DEI). Va
ser publicat l’any 1966, on aquesta institució tenia un paper molt rellevant,
ja que anava guanyant poder i ocupava alts càrrecs de l’administració i govern.
L’ACNP (Asociación Católica Nacional de Propagandistas) era
una organització espanyola de seglars catòlics que tenien com a objectiu la
propagació de la fe catòlica i l’apostolat. Inculcaven la ideologia religiosa i
formaven als seus membres amb la intenció que prenguessin part activa en la vida
pública i servissin de nexe unificador catòlic. Aquesta institució fou creada l’any
1909 pel sacerdot jesuïta Ángel Ayala.
Aquest document és un missatge publicat per TeleExpres el 2
d’octubre del 1971. És un clar exemple de la presència catòlica i religiosa en
els principis ideològics del règim franquista. Aquest escrit descriu les paraules
de Franco, on expressa la fe catòlica i el suport de l’Església.
Quan el govern franquista va haver de pactar, donar suport
i rebre ajut per part de l’Església Catòlica per fugir de l’aïllament
internacional, els membres de l’ACNP van començar a guanyar poder i prestigi i
van ocupar posicions importants dins el govern. L’any 1945 va ser nomenat
Ministre d’Afers exteriors el propagandista Alberto Martín Artajo. Altres
ministres propagandistes nomenats durant el règim franquista vàren ser José Larraz
López (Hisenda), José Ibañez Martín (Educació), Joaquín Ruiz Jiménez (Educació),
Federico Silva Muñoz (Obres públiques) i Fernando María Castiella (Exteriors).
Aquest escrit és extret d’una publicació de La Vanguardia l’any
1960. És un text on s’explica el Concili Vaticà II que es durà a terme a partir
de l’any 1962, tot i que va ser plantejat i promulgat l’any 1959. En aquest
document podem observar la intenció d’expansió ideològica de l’Església
catòlica.
El punt d’inflexió entre l’Església i el govern dirigit per
Franco va ser el Concili Vaticà II. Va ser un concili ecumènic de l’Església
Catòlica i, tal i com s’acaba d’esmentar, un dels esdeveniments històrics més
importants del segle XX. Va ser convocat pel Papa Joan XXIII. Va ser anunciat
el gener de 1959 i no va concloure fins al 1965. La difusió dels postulats
reformistes del Concili Vaticà II i la preocupació per la injustícia social van
facilitar l’aparició d’actituds crítiques amb la dictadura dins de l’Església
Catòlica. Una gran part de la jerarquia eclesiàstica es va distanciar del règim
i es van expandir actituds antifranquistes entre els capellans, sobretot els
més joves. Aquest va ser el cop definitiu que va propiciar el distanciament
entre l’Església i el govern encapçalat per Franco.
Aquest document publicat pel diari La Vanguardia l’any 1965
explica la conclusió i clausura del Concili Vaticà II. Les diverses imatges que
conté el document estan explicades en un breu text al centre de la publicació.
És una font d’informació contemporània als fets i indica el gran esclat i la
destacada importància de la conclusió del Concili Vaticà II, que va ser un acte
reconegut internacionalment i de gran valor i prestigi per part de tots els
seguidors de l’Església Catòlica.










No hay comentarios:
Publicar un comentario